ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

ایجاد یک حساب کاربری

پر کردن فیلدهایی که با ستاره (*) نشانه گذاری شده ضروری است.
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
ایمیل *
تکرار ایمیل *

نگارستان

نگرانی های فرزند دوم خانواده

فرزند دوم خانواده به عنوان دومین تجربه یک زوج جوان، شرایط متفاوتی را نسبت به فرزند اول خانواده تجربه می کند و علیرغم داشتن محدودیت های کمتر در دوران کودکی و همچنین انتظارات کمتر پدر و مادر از آنان در دوران بزرگسالی، اما نگرانی های قابل تاملی هم خواهند داشت.

 نگرانی های فرزند دوم خانواده

فرزند دوم خانواده به عنوان دومین تجربه یک زوج، شرایط متفاوتی را نسبت به فرزند اول خانواده تجربه میکند و علیرغم داشتن محدودیت های کمتر در دوران کودکی و همچنین انتظارات کمتر پدر و مادر از آنان در دوران بزرگسالی، اما نگرانی های قابل تاملی هم خواهند داشت.

کودکان با باطنی آسمانی و چهره ای پاک و معصوم با ویژگی های منحصربفرد و تقدیر خاص خود، پا به این دنیا می گذارند و ما مسئول هستیم که با تربیت شایسته و صحیح، این خوبی و پاکی را برایشان حفظ کنیم. کلید اصلی تربیت، درک شخصیت و خُلق و خوی کودک است تا در کنار آن بتوان استعدادها و تمایلات او را شناسایی و آنها را در مسیر توانایی های ویژه و خاص خودشان پرورش داد. لذا پایگاه آموزشی نگارستان، تحلیلی دارد بر نگرانی های فرزند دوم خانواده، باشد که زمینه ساز موفقیت، شکوفایی و سلامت جسمی و روحی آنان در فردای زندگیشان گردیم، چیزی که کمترین رسالت ماست.

برای بسیاری از مادران این اتفاق می‌افتد که برای تولد نخستین فرزند، خود را به آب و آتش می‌زنند و تمام نکات بهداشتی و مراقبتی را برای نگهداری صحیح و حفظ سلامت فرزند اول خود رعایت می‌کنند اما هنگام تولد کودک دوم معمولا تمام این قوانین و مقررات به بوته فراموشی سپرده می‌شوند.

این یک واقعیت است که در مورد فرزند دوم دیگر حساسیت مادر نسبت به مسائل بهداشتی و رفاهی به اندازه فرزند اول نیست و این مقررات سختگیرانه درباره دومین فرزند رنگ می‌بازد. در ادامه به برخی از قوانینی که با تولد فرزند دوم خانواده برای والدین ازجمله مادران کم‌رنگ‌تر و کم‌اهمیت‌تر می‌شود، اشاره می‌کنیم.

پاکیزگی

حتما به خاطر می‌آورید که وقتی فرزند اولتان تازه به دنیا آمده بود هر روز کف اتاق را جارو و تی می‌کشیدید چون مدام نگران بودید که نکند خدای‌ناکرده فرزند دلبندتان کف کثیف اتاق را لمس کند و مریض شود. اما برای فرزند دوم مثل کودک اول این حساسیت و انرژی را ندارید و در نهایت هفته‌ای یک‌بار این کار را انجام می‌دهید.

استریل‌کردن

وقتی صاحب اولین فرزند می‌شوید همه ظروف و وسایل نوزاد را بارها و بارها ضدعفونی می‌کنید. حتی اگر روزانه هم این کار را نکنید، دست‌کم هفته‌ای یک بار وسایل و ظروف نوزاد خود را می‌جوشانید. اما کدام مادر این‌قدر وقت دارد که برای فرزند دوم نيز همین کارها را بکند؟ تازه بچه دوم اگر خیلی خوش‌شانس باشد پستانک زمین‌افتاده‌اش را زیر آب‌داغ می‌گیرند و در دهانش می‌گذارند. بعد هم می‌گویند: خوب کمی میکروب هم برای بدن لازم است و سیستم ایمنی بچه را تقویت می‌کند.

حمام روزانه

برای مادرانی که تازه صاحب فرزند شده‌اند، استحمام منظم و شبانه کودکان جزیی از برنامه همیشگی برای فرزند اول‌شان است و از این‌که هر شب قبل از خواب فرزند دلبندشان را به حمام برده، ماساژ داده و برایش کتاب بخوانند، لذت می‌برند اما آیا فرزند دوم نيز همین شانس را دارد؟ در بیشتر اوقات فرزند دوم نه‌تنها از لذت حمام روزانه محروم است بلکه تاریخ حمام کردن او با تاریخ استحمام مادر تنظیم می‌شود و تازه اگر خیلی خوش‌شانس باشد، هفته‌ای چند نوبت حمام می‌کند.

بچه دوم یا بچه شیرخشکی

حتما همه مادران در نخستین بارداری خود این جمله را بارها شنیده‌اند که «شیر مادر بهترین غذا است.» اما با تولد فرزند دوم در بسیاری از مادران دیگر فرمول قبلی جواب نمی‌دهد و آنها به گزینه آسان‌تر و کم‌استرس‌تری به نام شیرخشک روی می‌آورند.

اولین اتفاقات مهم

البته هنوز تعداد کمی از والدین هستند که اولین لبخند و سینه‌خیز رفتن نوزاد دوم خود را هم به خاطر داشته باشند اما اگر از آنها بخواهید زمان دقیق آن را بگویند باید کلی به ذهن خود فشار بیاورند و آخر سر هم چیزی به خاطر نمی‌آورند. اما درباره نوزاد اول آنها می‌توانند دقیقا بگویند در چندمین هفته این اتفاق افتاد. با این‌ حال فرزند دوم اگر خیلی خوش‌شانس باشد شاید والدین با کلی فکر کردن تازه بتوانند حدس بزنند در چند ماهگی این اتفاقات برای کودکشان رخ داده است.

هرگز فراموش نکنید

کودکان وقتی با سرزنش و انتقاد زندگی می کنند، می آموزند بی اعتماد به خود باشند. وقتی با خشونت زندگی می کنند، می آموزند که جنگجو باشند. وقتی با ترس زندگی می کنند، می آموزند که بُزدل باشند. وقتی با ترحم زندگی می کنند، می آموزند که به خود احساس ترحم داشته باشند. وقتی با تمسخر زندگی می کنند می آموزند که خجالتی باشند. وقتی با حسادت زندگی می کنند می آموزند که در خود احساس گناه داشته باشند. اما اگر با شکیبایی زندگی کنند، بردباری را می آموزند. اگر با تشویق زندگی کنند، اعتماد و اطمینان را می آموزند. اگر با پاداش زندگی کنند، با استعداد بودن و پذیرندگی را می آموزند. اگر با تصدیق شدن زندگی کنند، عشق را می آموزند. اگر با توافق زندگی کنند، دوست داشتن خود را می آموزند. اگر با تایید زندگی کنند، با هدف زندگی کردن را می آموزند. اگر با صداقت زندگی کنند، حقیقت را می آموزند. اگر با انصاف زندگی کنند، دفاع از حقوق را می آموزند. اگر با اطمینان زندگی کنند، اعتماد به خود و اعتماد به دیگران را می آموزند. اگر با دوستی و محبت زندگی کنند، زندگی در دنیای امن را می آموزند.