ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

ایجاد یک حساب کاربری

پر کردن فیلدهایی که با ستاره (*) نشانه گذاری شده ضروری است.
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
ایمیل *
تکرار ایمیل *

نگارستان

مهرگان جشن ملی ایرانیان

مهـرگان جشن ملی ایرانیان

مهرگان جشن ملی ایرانیان

مهرگان یا جشن مهر یکی از بزرگترین جشن‌های ایران است که در مهر روز از برج مهر برگزار می‌شود و امروز 10 مهر برابر با مهرگان، جشن تمدن ایران باستان و جشن ملی ایرانیان است. مهرگان پس از نوروز بزرگترین جشن ایرانیان باستان بوده ‌است. این جشن در جوامع ایرانی خارج از ایران نیز به گستردگی برگزار می‌شود.

این جشن در روزهای آغازین فصل پاییز برگزار می‌شود. از دیرباز ایرانیان بر این باور بودند که در این روز، کاوه آهنگر علیه ضحاک به پا خواست و فریدون بر اژی‌ دهاک (ضحاک) چیره شد. مهرگان نیز همانند نوروز با آیین یگانه و آداب و رسوم ویژه برگزار می‌شود. مهر یا میترا در زبان فارسی به معنای فروغ، روشنایی، دوستی، پیوستگی، پیوند و محبت است و ضد دروغ، دروغ‌گویی، پیمان‌شکنی و نامهربانی کردن است. فلسفه جشن مهرگان، سپاسگزاری از خداوند به خاطر نعمت‌هایی است که به انسان ارزانی داشته و استوار کردن دوستی‌ها و مهرورزی میان انسان هاست.

پیشینه جشن مهرگان به هزاره دوم پیش از میلاد بر می‌گردد و بیش از 4000 سال قدمت دارد. دیرینگی این جشن دست کم تا دوران شاهان باستانی و بزرگی چون فریدون باز می‌گردد. فردوسی در شاهنامه به روشنی به این جشن کهن و پیدایش آن در دوران پادشاهی فریدون اشاره کرده ‌است.

 

 پاینده ایران، سرفراز باد فرهنگ پرفر و شکوه ایران زمین