ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

ایجاد یک حساب کاربری

پر کردن فیلدهایی که با ستاره (*) نشانه گذاری شده ضروری است.
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
ایمیل *
تکرار ایمیل *

نگارستان

اسرار ظهور F-14 تامکت در ایران

اسرار ظهور F-14 تامکت در ایران

اف 14 تامکت

فروش و ظهور جت جنگنده فوق پیشرفته و مافوق صوت F-14 تامکت، جنگنده افسانه ای فراتر از زمان خود که با پیچیدگی و قدرت تهاجمی بالا با هدف حکمرانی بر آسمان ها و داشتن برتری مطلق هوایی ایالات متحده برای یک دهه آینده طراحی و ساخته شد، فراز و نشیب های فراوانی را تجربه کرد به گونه ای که سرزمین جاوید ایران، تنها در اثر یک سری تنش های اقتصادی که گریبان شرکت های بزرگ تسلیحاتی را گرفت، توانست با تدبیر دولت مردان ایران، به عنوان تنها دارنده این پرنده مخوف در جهان پس از آمریکا لقب گیرد.

در دهه 70 میلادی، آمریکا بر روی یک پروژه سری، ساخت هواپیمای جنگنده فوق پیشرفته رهگیری، کار می کرد که بعدها F-14 Tomcat نامگذاری شد. در 21 دسامبر 1970 اولین پرواز آزمایشی F-14 Tomcat انجام شد و در همان زمان، پادشاه ایران از این پروژه خبردار شده و در سفری که به آمریکا داشت، با دولت آمریکا برای خرید این هواپیماها با بهانه پرواز جاسوسی شوروی در خاک ایران گفتگو کرد.

از آنجا که جنگنده F-14 Tomcat یک هواپیمای فوق پیشرفته استراتژیک غیر صادراتی بود، دولت آمریکا فروش آنها را به ایران به مجوز کنگره آمریکا منوط نمود. از آنجا که طبق قوانین ایالات متحده، فروش تسلیحات استراتژیک به سایر کشورها کلا ممنوع است، کنگره آمریکا به شدت با فروش آنها به ایران مخالفت کرد که می توان آنرا با ممنوعیت فروش جنگنده فوق پیشرفته F-22 Raptor در زمان حال مقایسه کرد.

تلاش محمدرضا پهلوی، شاهنشاه ایران برای خرید F-14 Tomcat ناکام ماند. چند سال بعد، در حین فرایند طراحی و ساخت تامكت، رفته رفته مشكلات سر برآوردند. در حالی که کمپانی نورتروپ گرومن، سازنده F-14 Tomcat، دچار مشکلات مالی شدید شده بود و در آستانه ورشکستگی قرار گرفته بود، اردشیر زاهدی، سفیر شاه در آمریکا، با شتاب و سراسیمه به تهران برگشته و به دیدار شاه در دفتر کار او در کاخ سعد آباد رفته و او را در جریان موضوع گذاشت.

محمدرضا پهلوی موقعیت را مناسب یافت و به سرعت یک گروه نظامی- سیاسی را روانه آمریکا کرد. فرمانده وقت نیروی هوایی، ارتشبد طوفانیان، مسوول خریدهای نظامی ارتش ایران، به همراه یک گروه نظامی به محل کارخانه تولید F-14 Tomcat در بریستول ایالت پنسیلوانیا رفته، و گروه سیاسی به سرپرستی سفیر ایران در آمریکا در واشنگتن مستقر و مشغول لابیگری در کنگره و سنای آمریکا شدند. پادشاه هم همزمان چندین مصاحبه خبری در تهران برگزار کرده و با تهدید افزایش قیمت نفت به طور غیر مستقیم دولت و کنگره آمریکا را تحت فشار گذاشت.

بعد از یک مبارزه سخت و طولانی با دولت و کنگره آمریکا، سرانجام شاه موفق شد با دادن یک وام چند میلیارد دلاری به شرکت نورتروپ گرومن، توانست 80 فروند F-14 Tomcat خریداری نموده و ایران را در جایگاه ابرقدرت منطقه و جهان، تثبیت نماید، جایگاهی که از هزاره های قبل در نتیجه اقتدار پادشاهان سلسله شاهنشاهی هخامنشیان و ساسانیان و در وسعتی حدود نیمی از دنیای آن زمان، مالکیت آن را داشت.